Na de eerste les kregen we meteen een huiswerkopdracht. Het luidde als volgt: maak vijf tekeningen met het thema ‘de invloed van de mens op de natuur’. Materiaal naar keuze, zolang er goed over nagedacht is. De tip was wel om zoveel mogelijk verschillende technieken te gebruiken. Het moesten wel duidelijk tekeningen zijn en geen schilderijen. Verder was de invulling vrij.
Ik ben die dag en de dag erna begonnen met het maken van foto’s voor inspiratie. Vrijwel meteen dacht ik dat ik conté krijt wilde gebruiken, maar aangezien de tip is om verschillende technieken uit te proberen dacht ik na over andere technieken.
Hier een overzicht van mijn foto’s en de ideeën erachter.
Ik vond dit blikje ergens in het midden van het park en dacht: dit is een schoolvoorbeeld van vervuiling. Perfect voor deze opdracht! Maar… is dat niet een beetje cliché? Gaat niet iedereen precies dat thema gebruiken? Aan de ene kant wel, aan de andere kant is het er ook één die je echt niet kan laten liggen. En dat deed ik ook niet: ik legde het blikje ergens in de bosjes zodat het contrast ‘mens’ en ‘natuur’ nog sterker werd. Ik heb hem na het maken van deze compositie wel netjes opgeruimd, natuurlijk.
Ik vond deze apparatuur in een inham langs een fietspad. Het was een soort door mensen bebouwd eilandje in het midden van de bosjes. Ik vond hier ook het contrast heel sterk. Ook vind ik de compositie van de objecten goed werken voor een tekening.
Deze putdeksel hoorde bij het eerdere tafereel. Ingezoomd op één object… Beter of juist niet? Misschien toch iets minder interessant en verhalend.
Het idee bij deze was dat de mens de natuur beïnvloedt door struiken in de vorm van heggen te laten groeien voor hun eigen belang. Ik heb geprobeerd de compositie interessant te maken door een sterke perspectieflijn in de heg naar de rand van het papier te trekken, zodat hij het hele vlak opvult.
Dit was m’n eerste foto. Achteraf toch niet zo interessant voor een tekening, maar al doende leert men.
In het echte leven hangt hier een prachtig spinnenweb en is dit een prachtige compositie met een duidelijk onderwerp. Op de foto vragen we ons vooral af… “wat is hier precies de bedoeling van?”
Ergens anders scheen de zon precies op een spinnenweb en leek het toch nog zin te hebben om er een foto van te maken. Ja, ik ben alle pijlen van de brug langs gegaan in de hoop dat ik nog een spinnenweb kon vinden. Ik dacht: misschien kan ik deze combineren met de eerdere foto.
Hierin zien we verschillende voorbeelden van het effect van de mens op de natuur. Niet alleen is de boom ingekapseld met banden, omheind met hekjes en in een soort bakje gezet, maar er ligt ook nog afval naast! Interessant omdat er een leuke driehoekscompositie in zit, minder interessant omdat de rest vooral gras is en de boom niet zo goed tot z’n recht komt.
Ik kwam langs een glazen bak met twee (rivier?)kreeften erin. Het zag er zo triest en best wel dramatisch uit, dat ik dacht dat het wel een goed beeld zou zijn in deze reeks. Volgens mij drijft er ook nog een stukje kreeft op het water. Dat vond ik gewoon morbide en fascinerend. (Wel erg zielig, maar ik ben van de kunstacademie en niet de dierenbescherming, what can I do.)
Helaas vond ik het lastig om met de reflectie een goede foto te maken.
Gecultiveerde natuur komt hier weer terug. Een kas is ook een invloed van de mens op de natuur. Wel een beetje te gemoedelijk om interessant te zijn. Tenzij je het wil gebruiken als een studie.
Deze siertuin komt weer terug op het idee hoe we natuur laten groeien in vormen die voor ons gunstig zijn. Ik vind dit geen interessante tekening, al moet ik zeggen dat ik niet weet waarom. (Wel is de vorm van mijn armen in de schaduw heel fascinerend, maar ja, daar gaat het hier niet om.)
En dan deze. Hiervoor moest ik zo dichtbij komen dat ik één van de duiven heb laten schrikken waardoor hij wegvloog. Ik had het idee dat ze onder de brug een nestje hadden gemaakt. In principe is deze qua thema te vergelijken met het spinnenweb: dieren die hun nesten maken in door mensen gemaakte constructies.
En dan het kiezen. Dat was nog lastig! Er waren een paar waarvan ik zeker wist dat ik ze wilde gebruiken, maar ook veel waarvan ik dacht ‘nou, dat is het net niet’. Na een beetje wikken en wegen was het me toch nog gelukt een selectie te maken.
Eerst begon ik alle vijf de tekeningen te schetsen op 40 x 29 papier. Nadat ik de schetsen had gemaakt, keek ik welke materialen het beste pasten bij welke tekening. Het papier was stevig genoeg om er met verschillende materialen op te werken.
Hierbij heb ik de conté wel gebruikt. Ik vond dit een juiste techniek omdat ik duidelijk en snel de kleuren van het blikje kon weergeven, en de blaadjes niet per se veel detail hoefde te geven om ze duidelijk op blaadjes te laten lijken. Zo kon de focus duidelijk op het blikje blijven, en toch de achtergrond goed ingevuld zijn.
Voor deze wilde ik een andere techniek proberen. Ik dacht hierbij meteen aan inkt. Het zwart-witte en gedetailleerde vond ik passen bij het mysterieuze gevoel wat deze scene me geeft. Het heeft iets griezeligs. Uiteindelijk heb ik zwarte balpen gebruikt. Het was lastig om met deze techniek een focus te vinden en niet af te dwalen in de details, zeker omdat het er op de foto heel veel zijn. Hoewel deze tekening me eigenlijk teveel tijd heeft gekost (lees: minder tijd voor de andere tekeningen), ben ik wel erg blij met het resultaat.
Voor deze kon ik geen beter passende techniek bedenken dan conté. De achtergrond moest volledig ingevuld zijn om het spinnenweb er duidelijk uit te laten springen. Bovendien kon ik er met wit en geel krijt makkelijk overheen. Zulke dunne lijntjes uitsparen of weggommen zou bijna onmogelijk zijn geweest. Spannend was het wel, want ik moest harde, scherpe én rechte lijnen trekken over vrijwel de hele tekening. Ik wist eerst niet eens of het zichtbaar genoeg zou zijn. Uiteindelijk vind ik het misschien nog iets te licht, maar ik wilde het ook subtiel houden, dus heb besloten om er niet met nog een laag krijt overheen te gaan.
Eerlijk gezegd weet ik niet waarom ik juist voor deze tekening dit kleurenschema heb gebruikt, behalve dan omdat ik iets geks wilde uitproberen. Achteraf denk ik dat dit van alle tekeningen wel de beste keus was om deze techniek op uit te proberen. Het bestaat alleen uit de kleuren geel, blauw en rood, en ik mocht van mezelf geen wit of zwart toevoegen. Ook mochten de kleuren niet teveel mengen. De warme gele kleuren voelen wel huiselijk aan voor het nestje van deze twee duiven. Zo gek is het dus gelukkig niet.
Hier heb ik weer een andere techniek gebruikt, namelijk houtskool. Dit heb ik gekozen omdat ik met houtskool makkelijk grote vlakken donker kon inkleuren. Bovendien vond ik zwart-wit erg passen bij het gevoel wat ik wilde overbrengen. De twee kreeften leven in een erg kleine bak met overgebleven restjes van dode kreeften erin. Ik heb voor het drijvende stukje kreeft wel een beetje conté krijt gebruikt. Dit was in de hoop dat het er beter uit zou springen en het duidelijker zou worden wat het is. Dat is helaas niet heel goed gelukt. Ik vraag me ook af of mensen kunnen zien dat het kreeften zijn zonder het te weten. Ondanks dat vind ik het mysterieuze, onheilspellende van de silhouetten wel erg gaaf.
Ik heb veel stress gehad over deze opdracht, maar ik vond het wel erg leuk. Vooral omdat ik best veel artistieke vrijheid had. Dat maakte dat het minder voelde als huiswerk en meer als iets wat ik normaal gesproken al zou doen.
Reacties door Portrettekenares