Interiorisatie

Interiorisatie is een manier van leren die werd beschreven door
Pjotr Jakovlevitsj Galperin (Tambov, 2 oktober 1902 – Moskou, 25 maart 1988). Hij werkte de eerder bedachte ideeën van Vygotsky uit en maakte hier zijn eigen theorie van.
Hij categoriseerde ons leerproces in 5 stappen: oriëntatie, uitvoeren van de materiële handeling, verwoorden van de handeling, verwoorden van de handeling in het hoofd, de handeling beknopter organiseren en automatiseren. Zijn visie op leren valt zowel onder de handelingspsychologie als onder het constructivisme.

De vijf stappen

Oriëntatie.
In deze fase verzamelen we informatie over de handeling en onderzoeken we wat er nodig is om de handeling correct uit te voeren.

Uitvoeren materiële handeling
Hierin voeren we de handeling in de praktijk uit. De verzamelde informatie wordt hier toegepast op de praktijk.

Verwoorden van handeling
Vervolgens voeren we de handeling uit en benoemen we de individuele deelhandelingen. Zo wordt het in ons geheugen opgeslagen als kennis.

Verwoorden in hoofd (los van de handeling)
In deze fase kunnen we de individuele deelhandelingen benoemen zonder de handeling zelf uit te voeren. We kunnen het dus uit ons geheugen halen en precies herhalen wat de handeling inhield.

Handeling beknopter organiseren & automatiseren
Als laatste herhalen we de handeling op zo’n manier dat we deze steeds beter kunnen uitvoeren. We hoeven niet meer alle individuele deelhandelingen te beschrijven, we hebben er minder tijd voor nodig, het gaat zo goed als automatisch.
De handelingen kunnen hier ook uitgevoerd worden in een andere context.

Handelingspsychologie

Handelingspsychologie is een psychologische stroming die beweert dat de mens het meest leert door te handelen. Daarbij is het belangrijk om van tevoren specifieke doelen in ons hoofd te hebben om sneller bij een gewenst resultaat te komen.
De handelingspsychologen waren overtuigd dat interactie een belangrijke manier was om kennis over te brengen. Als voorbeeld nemende dat de taalontwikkeling van kinderen vooral gebeurt door hun omgeving na te doen.
De ideeën van de handelingspsychologie waren een belangrijke grondlegger voor het constructivisme.

Constructivisme

Het constructivisme is een stroming die er vanuit gaat dat de werkelijkheid subjectief is, en dat we door met elkaar te communiceren die subjectieve werkelijkheid samen creëren. Dat wil zeggen dat we door onze waarnemingen te vertellen aan iemand anders, die persoon dat toevoegt aan zijn waarneming, en wij onze waarneming ook weer kunnen aanpassen aan de nieuwe informatie die die persoon ons heeft gegeven.
Dit wordt ook wel intersubjectiviteit genoemd.

In de praktijk

Omdat Galperin’s theorie nauw aansluit bij de theorie van Vygotsky, is het belangrijk om in de praktijk zijn principes te volgen. Vygotsky onderscheidde drie niveaus waarbinnen kennis aangeboden kan worden:
De zone van actuele ontwikkeling.
In deze zone zit de leerling vóórdat er kennis wordt aangeboden. Als de lesstof precies hetzelfde is als de zone van actuele ontwikkeling, leert de leerling niks en gaat hij zich vervelen.
De zone van naaste ontwikkeling.  
Dit is de zone waarin de lesstof hoort te zitten. Het is net uitdagend genoeg dat een leerling er moeite voor moet doen, maar net makkelijk genoeg om het te kunnen uitvoeren.
De paniekzone.
Als een leerling in de paniekzone zit, is de lesstof te uitdagend voor hoever een leerling ontwikkeld is op dat moment. De leerling raakt in paniek en kan er niet van leren.

De term die gebruikt wordt voor het inspelen op de ontwikkeling van een leerling en daarop voortbouwen, is scaffolding. (Een steiger bouwen rond een leerling.)

Als een leerling de 5 stappen van Galperin doorloopt, is het ook belangrijk dat een leraar bij elke stap corrigeert op eventuele fouten, zodat de volgende stap beter uitgevoerd kan worden.

Het Portret

Bronnen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pjotr_Galperin
– Geerts W. & van Kralingen R. (2016), Handboek voor Leraren, uitgeverij Coutinho, §1.4: Wat zeggen leertheorieën?
-Van der Veen T. & Van der Wal J. (2012), Van leertheorie naar onderwijspraktijk, Noordhoff Uitgevers, hoofdstuk 6: constructivisme